DIAGNOZA ADHD
DIAGNOZA ADHD
Na diagnozę ADHD składają się następujące elementy:
– pełne badanie psychologiczne
– konsultacja ze szkołą
– badanie pedagogiczne
– konsultacja lekarska – informujemy o potrzebie konsultacji i kierujemy do lekarzy różnych specjalizacji, pracujących poza CT PolKa (m.in. psychiatry dziecięcego, pediatry, neurologa, internisty, genetyka i innych).
- BADANIE PSYCHOLOGICZNE
1) wywiad rozwojowy i rozmowa z rodzicami, które dotyczą: przebiegu ciąży, porodu, rozwoju dziecka, jego aktywności i snu, chorób somatycznych, wypadków, kontaktów z rówieśnikami, sposobu spędzania wolnego czasu, problemów szkolnych, występowania podobnych objawów w rodzinie, przypadków CHAD, depresji oraz padaczki w rodzinie
2) diagnoza możliwości intelektualnych, czyli poziomu inteligencji (IQ) – IDS-2
3) diagnoza deficytów i zaburzeń percepcyjnych, czyli percepcji wzrokowej i percepcji słuchowej
4) badanie koncentracji uwagi (poziomu pobudzenia, przerzutności, ciągłości)
5) badanie impulsywności (impulsywność – refleksyjność)
6) obserwacja dziecka, czyli występowanie triady objawów w zachowaniu (nadruchliwość, impulsywność, zaburzenia koncentracji), zmienność objawów w zależności od otoczenia, obserwacja w sytuacjach niepowodzenia, podczas dłuższego wysiłku umysłowego
7) CONNERS – 3
WIEK OSÓB BADANYCH – dzieci i młodzież w wieku 6–18 lat
Conners 3® służy do diagnozy ADHD i zaburzeń współwystępujących, takich jak zaburzenia zachowania i zaburzenia opozycyjno-buntownicze. Diagnoza obejmuje różne obszary funkcjonowania dziecka, umożliwiając analizę profilową i dostrzeżenie indywidualnej specyfiki problemów dziecka.
Test pozwala na ocenę kluczowych obszarów problemowych, takich jak nieuwaga, nadaktywność/impulsywność, problemy z nauką, trudności w zakresie funkcji wykonawczych, agresja i trudności w relacjach z rówieśnikami. Równoległe stosowanie wersji dla rodzica i dla nauczyciela pozwala na porównanie sposobu funkcjonowania dziecka w domu i w szkole.
Kwestionariusze zawierają skale treściowe (Nieuwaga, Nadaktywność/Impulsywność, Problemy z nauką, Funkcje wykonawcze, Nieposłuszeństwo/Agresja, Relacje z rówieśnikami, Relacje z rodziną), skale kontrolne (Wrażenie pozytywne, Wrażenie negatywne, Wskaźnik niespójności), skale objawowe DSM (ADHD – deficyt uwagi, ADHD – nadaktywność/impulsywność, Zaburzenia zachowania, Zaburzenia opozycyjno-buntownicze), a także dodatkowe pytania (pytania przesiewowe, pytania dotyczące nieprzystosowania, dodatkowe pytania otwarte).
Specyficzny sposób przeliczania wyników pozwala na określenie prawdopodobieństwa (w procentach) występowania ADHD
8) diagnoza różnicowa, czyli suma zebranych informacji; wykluczenie zaburzeń somatycznych (np. alergia, robaczyca, zatrucie ołowiem); wykluczenie zaburzeń o charakterze neurologicznym (np. padaczka); wykluczenie innych zaburzeń psychicznych jako pierwotnej przyczyny objawów (np. Depresja, CHAD, Zespół Aspergera)
- Kolejnym etapem diagnozy ADHD jest KONSULTACJA ZE SZKOŁĄ na temat dziecka.
Zwykle jest to zarówno opinia nauczyciela nt. funkcjonowania dziecka w szkole, jego kontaktów z rówieśnikami oraz ewentualnych trudności w nauce jak i przeprowadzenie kwestionariusza ustrukturyzowanego wywiadu diagnostycznego w kierunku nadpobudliwości psychoruchowej (Conners-3). Najlepiej, aby tych informacji udzielił wychowawca lub inny nauczyciel dobrze znający dziecko, dłużej niż pół roku.
- BADANIE PEDAGOGICZNE może zostać przeprowadzone w celu uzupełnienia diagnozy. Istotnym elementem diagnozy ADHD będzie rodzaj błędów w pisowni jakie popełnia dziecko, błędy w czytaniu, trudności ze zrozumieniem samodzielne czytanego tekstu.
- KONSULTACJA LEKARSKA jest uzupełnieniem diagnozy różnicowej. Może ja przeprowadzić:
– neurolog (wykluczenie zaburzeń somatycznych oraz wykluczenie zaburzeń o charakterze neurologicznym)
– psychiatra (wykluczenie zaburzeń somatycznych, wykluczenie innych zaburzeń psychicznych jako pierwotnej przyczyny objawów).
- Test MOXO – DLA KOGO PRZEZNACZONY JEST TEST MOXO
Test Moxo został zaprojektowany oraz wynormowany w taki sposób, by wspierać diagnozę w obszarze zaburzeń uwagi, czasu reakcji, impulsywności oraz nadaktywności dla dwóch grup badanych:
- dzieci w wieku 7-12 lat
- młodzieży i dorosłych w wieku 13-60 lat
Badanie za pomocą testu Moxo wykonywane jest przez odpowiednio przeszkolonych specjalistów, m.in. psychiatrów, neurologów, psychologów i pedagogów.
Moxo to obiektywne i wiarygodne narzędzie wspierające diagnozę ADHD.
Moxo mierzy rzeczywiste reakcje badanego. Następnie odnosi je do norm i wylicza wyniki dla każdego z podstawowych symptomów ADHD:
- zaburzeń uwagi (A),
- czasu reakcji (T),
- impulsywności (I)
- nadaktywności (H).
Jest jednym z elementów wielospecjalistycznej oceny; jego wyników nie należy interpretować oddzielnie.