TERAPIA INTEGRACJI SENSORYCZNEJ

TERAPIA INTEGRACJI SENSORYCZNEJ wg A. J. Ayres – „nauka przez zabawę” –  bazuje na powiązaniu między zachowaniem a przebiegiem procesów nerwowych w ośrodkowym układzie nerwowym. Procesy te zachodzą na wielu poziomach mózgu człowieka, mają swój początek już w okresie prenatalnym i trwają całe życie. Opierają się na współpracy z następującymi systemami:

  • dotykowym – na powierzchni skóry,
  • przedsionkowym (równowaga) – w uchu wewnętrznym,
  • proprioceptywnym (umiejscowienie ciała w przestrzeni) – w głębokich partiach skóry, ścięgnach i mięśniach,
  • wzrokowym – w narządzie wzroku,
  • słuchowym –  w uchu
  • węchowym
  • smakowym

Prawidłowo przebiegające procesy integracji sensorycznej umożliwiają podejmowanie właściwych reakcji dostosowanych do wymogów otoczenia.

Dla kogo?

  • dla dzieci, które mają kłopoty ruchowe i posturalne, często z wadami postawy;
  • z zaburzoną koordynacją ruchu oraz koordynacją wzrokowo – ruchową,
  • ze słabym lub wzmożonym napięciem mięśniowym,
  • nadwrażliwych lub podwrażliwych dotykowo;
  • z wybiórczością pokarmową;
  • z trudnościami w planowaniu motorycznym;
  • problemami z odróżnieniem strony prawej od lewej;
  • czasami mówiącymi głośniej;
  • z nadruchliwością;
  • mającymi trudności z utrzymaniem równowagi;
  • z trudnościami w opanowaniu jazdy na rowerze dwukołowym;
  • często się rozpraszającymi i dekoncentrującymi;
  • z kłopotami w opanowaniu emocji, impulsywnością, płaczliwością;
  • z problemami ze snem;
  • z wadami wymowy bądź opóźnionym rozwojem mowy;
  • wymagającymi wydłużonego czasu pracy;
  • przy czytaniu i pisaniu robiącymi wiele błędów;
  • mającymi trudności ze zrozumieniem poleceń;
  • z niską tolerancją czynności higienicznych: mycie głowy, obcinanie włosów, paznokci itp.
  • z kłopotami w obrębie grafomotoryki; nie lubiącymi zadań manualnych;
  • wolącymi buty na rzepy, nie lubiącymi wiązać sznurówek;
  • mającymi trudności w zakresie czynności samoobsługowych.