METODA WARNKEGO
METODA WARNKEGO – Diagnoza przetwarzania słuchowego
Diagnoza Metodą Warnkego – w zakresie przetwarzania słuchowego, wzrokowego i motorycznego różni się od popularnych treningów słuchowych zaangażowaniem pacjenta w trening – ćwiczący nie tylko słucha, ale także reaguje na występujące bodźce. Metoda opracowana została przez Freda Warnke w Niemczech, w wyniku czterdziestu lat doświadczeń związanych z pracą z osobami borykającymi się z problemami ze słyszeniem. Metoda Warnkego przeznaczona jest głównie do diagnozy i terapii trudności w uczeniu się, szczególnie mowy, czytania i pisania. Wpływa również pozytywnie na koncentrację uwagi oraz usprawnia krótkotrwałą pamięć werbalną czy słuch fonematyczny. Skierowana jest zarówno do dzieci i młodzieży, jak i osób dorosłych z CAPD, czyli zaburzeniami pracy zmysłu słuchu, wynikającymi z nieprawidłowości na poziomie centralnego układu nerwowego (przy prawidłowej budowie i pracy części obwodowej), które obejmują szeroki zakres objawów. Diagnoza jest prowadzona przy użyciu specjalistycznej aparatury testowo-pomiarowej oraz kilku narzędzi do diagnostyki przesiewowej.
W czasie diagnozy badamy:
- próg kolejności wzrokowej
- próg kolejności słuchowej
- słyszenie kierunkowe
- różnicowanie tonów
- synchroniczne wystukiwanie rytmu
- czas reakcji z wyborem
- rozpoznawania wzorca częstotliwości
Poza tym wykonujemy testy:
- koordynacji oko-ręka
- czytania pseudosłów oraz krótkoterminowego zapamiętywania sylab
- selektywności percepcji
- spostrzegania dynamicznego
Jest również doskonałym uzupełnieniem terapii Integracji Sensorycznej.
Kiedy poszukać pomocy specjalisty i przeprowadzić diagnozę?
Jeśli rodzic zauważa, że:
- Dziecko nie słyszy mowy na tle hałasu (np. w grupie rówieśniczej, na tle dźwięków z telewizora, będąc na podwórku);
- Zamienia wyrazy brzmiące podobnie;
- Mówi głośniej niż potrzeba;
- Niepoprawnie wypowiada niektóre wyrazy, zmienia ich formę lub brzmienie;
- Ma problemy z nauką (np. zdarza mu się nie pamiętać informacji omawianych na lekcji);
- Popełnia dużo błędów podczas pisania i czytania;
- Notowanie ze słuchu sprawia mu trudności;
- Szybko męczy się i dekoncentruje;
- Ma problem z koordynacją ruchową lub właściwym utrzymaniem równowagi;
- Bywa zbyt aktywne ruchowo lub przeciwnie – niechętnie podejmuje aktywność ruchową;
- Porusza się mało precyzyjnie, wpada na ściany, meble, inne osoby;
- Ma problem z poprawnym używaniem sztućców, trzymaniem ołówka, nożyczek;
- Z dużym trudem lub później niż rówieśnicy nauczyło się raczkować, chodzić, jeździć na rowerze;
- Ma problemy z zasypianiem lub wybudza się w nocy.
Więcej informacji na stronie metodawarnkego.pl