METODA WARNKEGO – TRENING SŁUCHOWY, WZROKOWY I MOTORYCZNY
Metoda niemieckiego naukowca Freda Warnke, opiera się na doświadczeniu i przeprowadzonych badaniach naukowych. W gabinecie oferujemy pełen zakres działań: trening ośmiu funkcji podstawowych oraz trening lateralny.
Adresowana jest do dzieci i dorosłych z:
- zaburzeniami przetwarzania słuchowego APD (nie mającymi problemów ze słuchem (na poziomie ucha), lecz we właściwym przetwarzaniu, czy też interpretacji dźwięków (na poziomie nerwu słuchowego i mózgu),
- trudnościami w nauce,
- problemami w nauce czytania i pisania,
- z grupy ryzyka dysleksji rozwojowej oraz osób, u których dysleksję już zdiagnozowano,
- trudnościami lateralizacyjnymi,
- problemami z koncentracją uwagi,
- działa wspomagająco usprawniając funkcjonowanie mózgu po jego uszkodzeniu (np. po udarze)
- u osób starszych metoda Warnkego wykorzystana jest w celu opóźnienia procesów demencyjnych oraz związanych z pogorszeniem słyszenia.
W procesie treningowym Metody Warnkego chodzi o to, aby mózg był w stanie skutecznie i automatycznie odczytać, dźwięki odbierane przez ucho; następnie zintegrować je w słowa i zdania, a swą maksymalną uwagę skierować na rozpoznanie i zapamiętanie usłyszanej treści. Automatyzacja pozwala na szybsze i wielotorowe wykonanie danej czynności, co zmniejsza liczbę błędów i zapewnia lepszą ciągłość danego procesu.
Pełny trening opracowany przez Freda Warnkego obejmuje trzy obszary:
- automatyzację przetwarzania spostrzeżeń w obszarze słuchu, wzroku i zdolności motorycznych,
- automatyzację koordynacji półkul mózgowych,
- rozwój i automatyzację „wzrokowego języka”
Terapia składa się z dwóch etapów:
- Treningu wzrokowo-słuchowego funkcji podstawowych, zmierzającego do redukcji nieprawidłowości centralnego przetwarzania, gdzie konieczna jest automatyzacja funkcji podstawowych, takich jak:
- próg kolejności (wzrokowej i słuchowej)
- słyszenie kierunkowe
- rozpoznawanie wzorców
- różnicowanie tonów
- koordynacja wzrokowo-motoryczna
- czas reakcji z wyborem
Najlepsze efekty terapeutyczne przynosi trening łączący terapię w gabinecie pod okiem terapeuty (1 spotkanie w tygodniu) z treningami wykonywanymi codziennie w domu (około 15 minut dziennie) – istnieje możliwość odpłatnego wypożyczenia urządzenia Brain-Boy Universal do treningów domowych. Barin-Boy Universal jest profesjonalnym, certyfikowanym medycznie urządzeniem, mającym wygląd przyciągający uwagę dziecka. Posiada gry treningowe, które w łatwy, skuteczny i potwierdzony badaniami sposób, usprawniają funkcje centralnego słyszenia.
Czas trwania tego etapu jest kwestią indywidulaną. W dużej mierze zależy od motywacji oraz możliwości dziecka.
Więcej informacji na stronie metodawarnkego.pl
Drugi etap – trening lateralny – podczas którego dążymy do utrwalenia osiągniętych celów z pierwszego etapu oraz usprawnienia współpracy między półkulami mózgu.
Za pomocą opcji urządzenia AlphaTrainer istnieje możliwość treningu polepszającego współpracę pomiędzy półkulami mózgowymi. W trakcie ćwiczeń informacje dźwiękowe nie są słyszane statycznie, lecz „wędrują” w słuchawkach od ucha do ucha. W ten sam sposób pracuje się z materiałem wizualnym: pismem, obrazem; wszystko to, co można zobaczyć jest widziane naprzemiennie, dzięki specjalnym okularom, w których na zmianę zaciemniają się szkła. Elementy wielopoziomowej puli bodźców słuchowych i wzrokowych, dochodzących z różnych stron, osoba trenująca słyszy i zauważa raz po lewej, raz po prawej stronie, po czym mózg musi je złożyć w jednolitą informację.
Podczas treningu lateralizacji steruje się odpowiednio informacjami słuchowymi i wzrokowymi podczas czytania tekstów przez ćwiczącego w taki sposób, aby stymulować ciągłe porównywanie odbieranych aktualnie informacji przez obie półkule, a tym samym zwiększyć efektywność w zakresie ich komunikowania się za pośrednictwem ciała modzelowatego.
Dźwiękowe materiały ćwiczeniowe są nagrane w tzw. „stereofonii sztucznej głowy”, dzięki czemu ćwiczący odnosi wrażenie przestrzenności dźwięku, czyli ma wrażenie jakby głos w słuchawkach pojawiał się z różnych stron i w różnej odległości od ćwiczącego.
Praca na tym etapie przebiega wyłącznie w gabinecie pod okiem terapeuty. W przypadku dzieci najczęściej trwa tyle miesięcy ile dziecko ma lat.
Efekty terapii Metodą Warnkego w Polsce zbadał zespół badawczy Instytutu Psychologii Uniwersytetu Gdańskiego pod kierunkiem prof. Małgorzaty Lipowskiej (prof. M. Lipowska, P. Pawlicka, A. Łada (2015), w Niemczech badania prowadził prof. Uwe Tewes (Medical University of Hannover).