TERAPIA INTEGRACJI SENSORYCZNEJ
TERAPIA INTEGRACJI SENSORYCZNEJ wg A. J. Ayres – „nauka przez zabawę” – bazuje na powiązaniu między zachowaniem a przebiegiem procesów nerwowych w ośrodkowym układzie nerwowym. Procesy te zachodzą na wielu poziomach mózgu człowieka, mają swój początek już w okresie prenatalnym i trwają całe życie. Opierają się na współpracy z następującymi systemami:
- dotykowym – na powierzchni skóry,
- przedsionkowym (równowaga) – w uchu wewnętrznym,
- proprioceptywnym (umiejscowienie ciała w przestrzeni) – w głębokich partiach skóry, ścięgnach i mięśniach,
- wzrokowym – w narządzie wzroku,
- słuchowym – w uchu
- węchowym
- smakowym
Prawidłowo przebiegające procesy integracji sensorycznej umożliwiają podejmowanie właściwych reakcji dostosowanych do wymogów otoczenia.
Dla kogo?
- dla dzieci, które mają kłopoty ruchowe i posturalne, często z wadami postawy;
- z zaburzoną koordynacją ruchu oraz koordynacją wzrokowo – ruchową,
- ze słabym lub wzmożonym napięciem mięśniowym,
- nadwrażliwych lub podwrażliwych dotykowo;
- z wybiórczością pokarmową;
- z trudnościami w planowaniu motorycznym;
- problemami z odróżnieniem strony prawej od lewej;
- czasami mówiącymi głośniej;
- z nadruchliwością;
- mającymi trudności z utrzymaniem równowagi;
- z trudnościami w opanowaniu jazdy na rowerze dwukołowym;
- często się rozpraszającymi i dekoncentrującymi;
- z kłopotami w opanowaniu emocji, impulsywnością, płaczliwością;
- z problemami ze snem;
- z wadami wymowy bądź opóźnionym rozwojem mowy;
- wymagającymi wydłużonego czasu pracy;
- przy czytaniu i pisaniu robiącymi wiele błędów;
- mającymi trudności ze zrozumieniem poleceń;
- z niską tolerancją czynności higienicznych: mycie głowy, obcinanie włosów, paznokci itp.
- z kłopotami w obrębie grafomotoryki; nie lubiącymi zadań manualnych;
- wolącymi buty na rzepy, nie lubiącymi wiązać sznurówek;
- mającymi trudności w zakresie czynności samoobsługowych.