METODA WARNKEGO – TRENING SŁUCHOWY, WZROKOWY I MOTORYCZNY
Diagnoza oraz terapia Metodą Warnkego-w zakresie przetwarzania słuchowego, wzrokowego i motorycznego różni się od popularnych treningów słuchowych zaangażowaniem pacjenta w trening – ćwiczący nie tylko słucha, ale także reaguje na występujące bodźce.
Metoda niemieckiego naukowca Freda Warnke, opiera się na doświadczeniu i przeprowadzonych badaniach naukowych. W gabinecie oferujemy pełen zakres działań: trening ośmiu funkcji podstawowych oraz trening lateralny.
Adresowana jest do dzieci i dorosłych z:
- zaburzeniami przetwarzania słuchowego APD (nie mającymi problemów ze słuchem (na poziomie ucha), lecz we właściwym przetwarzaniu, czy też interpretacji dźwięków (na poziomie nerwu słuchowego i mózgu),
- trudnościami w nauce,
- problemami w nauce czytania i pisania,
- z grupy ryzyka dysleksji rozwojowej oraz osób, u których dysleksję już zdiagnozowano,
- trudnościami lateralizacyjnymi,
- problemami z koncentracją uwagi,
- działa wspomagająco usprawniając funkcjonowanie mózgu po jego uszkodzeniu (np. po udarze)
- u osób starszych metoda Warnkego wykorzystana jest w celu opóźnienia procesów demencyjnych oraz związanych z pogorszeniem słyszenia.
W Metodzie Warnkego, za pomocą urządzenia Audio4Lab, przeprowadza się diagnozę następujących funkcji podstawowych:
- próg kolejności wzrokowej i słuchowej,
- słyszenie kierunkowe,
- różnicowanie tonów,
- synchroniczne wystukiwanie rytmu,
- czas reakcji z wyborem,
- rozpoznawanie wzorca częstotliwości,
- rozpoznawanie wzorca czasowego.
Kiedy poszukać pomocy specjalisty i przeprowadzić diagnozę?
Jeśli rodzic zauważa, że:
-
Dziecko nie słyszy mowy na tle hałasu (np. w grupie rówieśniczej, na tle dźwięków z telewizora, będąc na podwórku);
-
Zamienia wyrazy brzmiące podobnie;
-
Mówi głośniej niż potrzeba;
-
Niepoprawnie wypowiada niektóre wyrazy, zmienia ich formę lub brzmienie;
-
Ma problemy z nauką (np. zdarza mu się nie pamiętać informacji omawianych na lekcji);
-
Popełnia dużo błędów podczas pisania i czytania;
-
Notowanie ze słuchu sprawia mu trudności;
-
Szybko męczy się i dekoncentruje;
-
Ma problem z koordynacją ruchową lub właściwym utrzymaniem równowagi;
-
Bywa zbyt aktywne ruchowo lub przeciwnie – niechętnie podejmuje aktywność ruchową;
-
Porusza się mało precyzyjnie, wpada na ściany, meble, inne osoby;
-
Ma problem z poprawnym używaniem sztućców, trzymaniem ołówka, nożyczek;
-
Z dużym trudem lub później niż rówieśnicy nauczyło się raczkować, chodzić, jeździć na rowerze;
-
Ma problemy z zasypianiem lub wybudza się w nocy.